Adrian Borland - Alexandria review (Volkskrant 12-1-1990)

date: Jan 12, 1990

Adrian Borland and The Citizens - "Alexandria"

Met U2, Echo & The Bunnymen en The Comsat Angels maakte The Sound begin jaren tachtig deel uit van een nieuwe generatie Britse bands, waarvan uiteindelijk U2 als enige wereldfaam bereikte. The Sound bleef in Engeland altijd onderschat, al groeide de groep in Nederland uit tot een van de populairste bands uit het clubcircuit. Het uitblijven van succes in eigen land leek de belangrijkste reden dat de laatste Sound lp's de emotionele kracht van de eerste platen misten, zodat het uiteenvallen van de band eigenlijk niemand verbaasde. Frontman Adrian Borland heeft nu een frisse start gemaakt met het album Alexandria, zijn eerste solo-album. Het materiaal draagt hier en daar het typische Sound stempel - de melancholieke sfeer, Borlands geëmotioneerde voordracht - al toont de zanger-gitarist in een aantal nummers ook een wat luchtiger kant van zijn karakter.

Borland is een integere muzikant met een vaardige componisten hand, maar daarnaast ontpopt hij zich ditmaal ook ook als een overtuigend producer. De sfeer van het album doet denken aan de dit najaar verschenen eerste soloplaat van Echo & The Bunnymen zanger lan McCullogh, temeer daar ook Borland een aantal nummers heeft opgesierd met strijkers. Dat laatste is misschien nog wel het belangrijkste verschil met zijn eerdere werk: de arrangementen hebben gewonnen aan kleur - overigens zonder dat dat ten koste is gegaan van de emotionele kracht van de songs. Na een try-out in het Haarlemse Patronaat begint Adrian Borland, begeleid door muzikanten van Sjako!, dit weekeinde aan een Nederlandse tournee.

GvV (Volkskrant 12-1-1990)