Adrian Borland - Book Of (Happy) Memories review (LiveXs februari 2001)

date: Feb 1, 2001

Adrian Borland herdacht

Een tijd lang was het een nek-aan-nekrace tussen Adrian Borland en Bono. Begin jaren tachtig namen zowel The Sound als U2 punk als uitgangspunt en voegden daar een dosis atmosfeer aan toe. Beide bands gingen in populariteit min of meer gelijk op richting Wereldfaam, totdat The Sound een verkeerde afslag nam en via Verslaving in Vergetelheid arriveerde. Borland ging solo verder en wist een deel van de sterke Nederlandse Sound-fanbase vast te houden. Onder die fans was ook Wouter Planteydt van Sjako!, die Borland enkele jaren met zijn mede-bandleden begeleidde. Borland, die bij zijn ouders woonde, had last van stemmingswisselingen en zelfmoordneigingen, hetgeen er in april 1999, toen hij bezig was met de opnamen van een nieuw album, toe leidde dat hij zich voor de trein wierp.

De harde kern van Nederlandse fans is hem niet vergeten. In Book Of (Happy) Memories, dat op 15 februari in het Patronaat in Haarlem gepresenteerd wordt, halen vrienden, familieleden, collega's en anderen die hem gekend hebben, herinneringen aan Borland op. Slechts enkele van de 31 bijdragen onderscheiden zich duidelijk van de rest, zoals die van Wouter Planteydt door de kryptische insidershumor en die van Willem Venema (Mojo) door de kritische invalshoek. De overige bijdragen blijven vaak steken in verhalen van 'het was zo'n aardige getalenteerde jongen die het zo moeilijk met zichzelf had', waardoor de bundel het niveau van een veredeld condoleance-register niet overal ontstijgt. Maar wellicht is Book Of (Happy) Memories niet zo zeer gemaakt ak evenwichtig biografisch document, maar als een manier voor zijn fans en vrienden (vaak een en dezelfde persoon) om zijn verlies te verwerken.

Rondom de presentatie van het Book Of (Happy) Memories zullen meerdere muzikale sets in solo, duo of bandvorm worden gespeeld en een aantal teksten uit het boek worden voorgedragen. Verder zullen er unieke studio- en concertopnames van Adrian Borland en The Sound worden gedraaid en video-opnames vertoond. Ook wordt een tribute-CD gepresenteerd, een initiatief van P. J. Hakimi van het kleine, onafhankelijke Pathos-label uit Portland, Oregon (USA). Op de CD staan vertolkingen van nummers van Borland door diverse artiesten, waaronder de Haarlemse Victor Heeremans.

The Sound of Adrian Borland Donderdag 15 februari.
Patronaat Haarlem f 25/f 22,50 met CJP, P-Pas of H-Pas Aanvang 20.30 uur