Adrian Borland - Harmony & Destruction review (De Morgen 14-05-2002)

date: May 14, 2002

ADRIAN BORLAND - Harmony & Destruction (The Unfinished Journey)

Demonen het zwijgen opgelegd.

Als zanger én spilfiguur van de eighties-groep The Sound was Adrian Borland met 'From The Lions Mouth' verantwoordelijk voor minstens één onverwoestbaar meesterwerk. Ondanks zijn talent kreeg de zanger echter nooit het succes dat hem toekwam en de laatste jaren van zijn leven zonk hij weg in diepe depressies, om uiteindelijk op 26 april 1999 voorgoed uit het leven te stappen. De cd waaraan hij op dat ogenblik met producer Wally Brill werkte, bleef dus onvoltooid. Wel liet Borland uitgebreide notities na over hoe hij de plaat zag en na veel getob en gepieker hebben zijn nabestaanden nu beslist de tracks postuum af te werken. Daarvoor dienden ze gebruik te maken van zangpartijen uit demo's of van zogenaamde guidevocals die enkel bedoeld waren als richtingaanwijzers voor de muzikanten. Dat ze op Harmony & Destruction (The Unfinished Journey) desondanks krachtig en overtuigend klinken, zegt veel over Borland's gedrevenheid. Ook zijn gitaarspel is expressief en bevlogen en de veertien songs op de cd behoren tot de beste uit zijn solocarriêre. Adrian Borland gaat in zijn werk de confontatie aan met zijn innerlijke demonen en enkele van de sterkste nummers, zoals 'Heart Goes Down Like The Sun', 'Song Damn Song' en het profetische 'Destiny Stopped Screaming' handelen over zijn geestelijke instabiliteit. Toch klinkt Adrian Borland nooit als iemand die aan het eind van zijn Latijn is: zijn passie en energie maken nog altijd indruk. Benieuwd wie een prachtige, zelfs optimistische song als 'Summer Wheels' kan beluisteren zonder een krop in de keel krijgen.

(DS) - De Morgen 14-05-2002