Adrian Borland - Harmony & Destruction review (Music Planet 14-05-2002)

date: May 14, 2002

ADRIAN BORLAND - Harmony & Destruction (The Unfinished Journey)

Het is moeilijk - zoniet onmogelijk - om dit nagelaten testament los te zien van het de tragische lot van de maker. Adrian Borland was in de jaren tachtig de voorman van The Sound, een band die het telkens net niet haalde, waarna hij begin jaren negentig op het solopad ging en vooral in Nederland en België een zeer loyale aanhang verwierf. Maar Borland leed aan een klinische depressie en gooide zich op 26 april 1999, halverwege de opnames van dit album, voor de trein. Zijn vertrouwelingen hebben 'Harmony & Destruction' in de geest van de schepper afgemaakt, een knappe prestatie want Borland was een precieze muzikant en het resultaat klinkt bepaald niet als een demootje. Alleen de vocalen geven de nummers een scherpe rand, ze zijn van ruwe tapes gelicht die tijdens de opnameperiode door Borland als leidraad werden ingezongen, maar niet bedoeld waren voor het eindresultaat. De niet altijd even zuivere vocalen verschaffen het album een toegevoegde waarde. Over de liedjes volstaat het eigenlijk om met gepaste eerbied te zeggen dat ze hartverscheurend zijn. Wie geraakt is door het veelgeroemde authenticiteitsgehalte op 'Heartbreaker' van Ryan Adams, zou dit album eens moeten beluisteren. Het verschil zit 'm in de levenslust die bij Adams uiteindelijk ook in zijn meest larmoyante stukken overheerst. Bij Borland is het niets dan geserreerde wanhoop. Dat maakt Harmony & Destruction ongeschikt voor verjaardagsfeestjes. maar het wordt het nergens gênant of onverdraaglijk, daarvoor was hij teveel een vakman die liedjes maken op de eerste plaats stelde. Eeuwig zonde dat hij zelf het onderspit heeft moeten delven.

Miriam Notenboom - Music Planet 2002