Adrian Borland / The Sound - CD Reviews [HEAVEN 18-08-2006]

date: Aug 18, 2006

Adrian Borland - THE AMSTERDAM TAPES (Pop One Records)
The Sound - DUTCH RADIO RECORDINGS (Renascent)

Borland en zijn muziek actueler dan ooit. Drukke tijden voor de fans van Adrian Borland en zijn band The Sound. Het strakke, duistere geluid van The Sound en hun tijdgenoten is hoorbaar van invloed op hedendaagse acts als Elefant en The Editors en zes gerelateerde cd's zagen onlangs het licht. Het verhaal achter de AMSTERDAM TAPES haalde al uitgebreid de pers: muzikant/ studiobaas Bart van Poppel trof in zijn archief demo-opnamen die hij begin jaren negentig maakte met Borland. Geen platenmaatschappij wilde er destijds aan, maar Van Poppel was bij het terughoren zo onder de indruk dat hij besloot Borlands spel en zang opnieuw te onderbouwen en de plaat alsnog af te maken.

Een geslaagde actie; terwijl je een boom op kunt zetten over waar Borland nu mee bezig zou zijn geweest wanneer hij zijn leven niet in 1999 had beëindigd (een samenwerking met Underworld had er voor mij wel in gezeten) pakten van Poppel en Co. de draad natuurlijk op waar hij lag en maakten ze van AMSTERDAM TAPES doodleuk een van Adrians mooiste post- Sound platen. Borlands gedenkwaardigste composities stammen uit eerdere jaren, maar sfeer en emotie zijn helemaal raak. Terwijl de soms wat corny synthesizers van destijds plaats hebben gemaakt voor een meer organisch geluid maken de gitaarpartijen en de uit duizenden herkenbare emotionele zangstijl er een onvervalste Borland van.

Tegelijkertijd belandde dankzij het label Renascent de serie DUTCH RADIO RECORDINGS in de winkel. Na het complete studio-oeuvre en de BBC-sessies van The Sound zijn de opnamen en rechten van vijf door VARA, KRO en VPRO geregistreerde concerten veiliggesteld. De sobere maar effectieve verpakking houdt de prijs bovendien zo aantrekkelijk dat er werkelijk geen goed argument meer is om de gekoesterde twintig jaar oude cassettebandjes niet te vervangen. En te completeren want de vijf tussen maart 1981 en april 1985 vastgelegde concerten reconstrueren feilloos de 'rise and fall' van the Sound en de allesoverheersende invloed van Borlands emoties die koers en resultaat bepaalden.

De ontketende band die op de vleugels van het uitstekend ontvangen JEOPARDY in 1981 in Paradiso 'debuteerde', de letterlijk bezeten Borland op het festival No Nukes, de verbittering en woede die doorsijpelen in het Parkpop-optreden, de hoorbare zoektocht naar kwaliteit en vorm van weleer. Tracklists en opnamen vergelijken is zinloos: deze prachtig chronologische steekproeven vormen sa¡men het plaatje. De wereldwijd voorzichtig groeiende schare fans mag zich in de handen knijpen met dit voorbeeldige Brits/Nederlandse stukje archiefwerk. Net als ondergetekende bofkont, die verschillende van deze shows bijwoonde maar de bandjes al lang was kwijtgeraakt.

2006 Eddie Aarts - HEAVEN (www.heaven.be)