Honolulu Mountain Daffodils - Tequila Dementia review (OOR 1992)

date: Feb 1, 1992

HONOLULU MOUNTAIN DAFFODILS • Tequila Dementia
(Zinger/import, LP)

De Honolulu wat?!? Muzikanten met bizarre namen als Joachim Pimento en Lord Sulaco, songtitels als "Death Bed Bimbo" en "I Feel Like A Francis Bacon Painting", een eenzame liner note als 'Drink Until Death & Beyond,' dankbetuigingen aan de muziek van Neu,Eno, Blue öyster Cult en de eerste bezetting van The Velvet Underground, kortom: smeuïg voer voor nieuwsgierige aagjes. Welnu, de beloning laat niet lang op zich wachten, want het kost niet al te veel moeite om in Pimento's gitaarspel, composities en produktie de hand te herkennen van Adrian Borland, voormalig leider van The Sound.

De identiteit van de overige Daffodils valt heel wat lastiger vast te stellen, maar Tequila Dementia— overigens al het tweede Honolulu-album — klinkt in elk geval als alles wat je na lezing van het bovenstaande mag verwachten: luchtig voortwiekend tussen sferische doem en psychedelische gitaarwave, met de Michael Rother-achtige kraut-instrumental Also Spracht Scott Thurston en de heavy scheurende Iggy/Cult-mix "Mule Brain (Brain Of Mule)" als stilistische uitersten. Een plaat zoals The Sound die in ieder geval nooit gemaakt heeft: ongecompliceerd en ontspannen, met nummers die niet veel meer zijn dan ruw uitgewerkte schetsen en daarom bovenal lekker stemmend. Met de tripklare titeltrack (I'm going to all tomorrow's parties/Poppin' mescalin like smarties/Lay back honey cos l'm gonna frequent ya/Got a little case of tequila dementia) als elf minuten durend hoogtepunt de perfecte overgangsdrug voor Sound-addicten, dan wel een feestelijke muzikale borrelnoot. Ad fundum.

1991 SWIE TIO