The Sound - BBC Recordings review (Heaven Magazine 18-8-2004)

date: Aug 18, 2004

The Sound - THE BBC RECORDINGS
(Renascent RENCD8)

The only real way out.

Na je dood beroemder zijn dan tijdens je leven. Het is sommige kunstenaars gegund, maar veel vaker zijn ze akelig snel door iedereen vergeten. Of door bijna iedereen. Tijdens Adrian Borlands leven was het gezelschap dat zijn muziek waardeerde al select en ik kan me nauwelijks voorstellen dat de schare fans na zijn dood in 1999 is gegroeid. Borlands onafwendbare gang naar vergetelheid wordt echter wel vertraagd, bijvoorbeeld door de activiteiten van de uitmuntende (Nederlandse) fansite www.brittleheaven.com en het label Renascent, dat onlangs de dubbelaar uitbracht met vier BBC-sesssies van The Sound tussen 1980 en 1985.

Het is een belangrijke aanvulling op het studiowerk. De tweede schijf bevat twee voor klein publiek opgenomen live-sets. Op het podium leek Borlands gemoedstoestand vaak te polariseren; soms met desastreuze resultaten, maar veel vaker met een knetterend intense ontlading. De BBC concerten horen tot die laatste categorie en vooral de opnamen uit 1981 ademen de gedrevenheid en het zelfvertrouwen van een band die zojuist zijn meesterwerk - het album FROM THE LION'S MOUTH - heeft uitgebracht.

Verrassender zijn de studiosessies op disc 1. In Heartland, I Can't Escape Myself en de titeltrack van debuutalbum JEOPARDY klinkt vooral de ritmesectie eenvoudigweg beter dan op de officiële plaat, en een jaar later voor John Peel opgenomen nummers als Fatal Flaw, Skeletons, en New Dark Age krijgen duistere maar geïnspireerde uitvoeringen. Essentieel en emotionerend archiefmateriaal, al was 't maar omwille van Borland's profetische aankondiging van Burning Part Of Me: 'This song is about the only real way out...'

2004 Eddie Aarts - Muziekblad Heaven