The Sound - De stilte verbroken (Vinyl april-1984)

date: Apr 12, 1984

DE STILTE VERBROKEN

The rest is silence' Hamlet verzuchtte het, Adrian Borland, zanger van The Sound, had het medio vorig jaar gezegd kunnen hebben toen de groep een periode van stilte afkondigde. De inspiratie en motivatie waren goed zoek, de laatste optredens debacles. Herbezinning, heroriëntatie, uitwissen en opnieuw beginnen. Het is zover...

Daags na de tweede try-out in Het Patronaat in Haarlem vindt de ontmoeting met Adrian plaats. Gehuld in het stemmig zwart maar bijzonder goed geluimd. Een nieuw platencontract met het Engelse label Statik is inmiddels gesloten, in Nederland wordt de vertegenwoordiging door Megadisc gedaan. Ik ben heel optimistisch gestemd, de twee try-outs zijn goed verlopen en in april hopen we een mini-elpee uit te brengen. We hadden afgelopen avond wel enige problemen met het geluid van de trompet (bespeeld door een der roadies), we zijn er nog niet over uit of dat geluid gehandhaafd blijft. Er is ook percussie aan toegevoegd, maar onze cabassa's zijn in Vaals gestolen, dus moesten we 't met een trommel ter vervanging doen'. Ik vraag hem hoe hij het afgelopen jaar van stilte heeft ervaren. 'Het jaar van stilte? Ha ha, weet je dat we daar een grap van hebben gemaakt? Het was tijdens een vakantie in Amsterdam, ik vertelde de mensen bij wie ik logeerde dat The Sound een nieuwe elpee ging uitbrengen, getiteld Silence. En de bedoeling was dan dat iedereen naar de winkel ging en aan de verkoper vroeg of hij de plaat had. Kan je 't je voorstellen, al die mensen die vragen: 'Heeft u Silence van The Sound?' 'Wel, we hebben 't afgelopen jaar veel gerepeteerd met het oogpunt dat we een heel nieuw concept kunnen bieden tijdens toekomstige om in april in Nederland op te treden in plaats van november vorig jaar, zoals we eerst gepland hadden.

Daarbij komt dat we niet eerder wilden optreden dan dat we een platencontract hadden gesloten en dat is nu geregeld'. 'De nieuwe nummers weerspiegelen m'n gevoelens van de laatste tijd. Ik denk dat de betekenis van sommige nummers voor veel mensen duister is of misschien dubbelzinnig. Zo'n zin als: I could be your soldier, I could go to war for you', is als paradox bedoeld. In het verleden schreef ik ook veel in paradoxen en metaforen, eh... in die context probeer ik uit te drukken dat je moet blijven knokken, doorgaan, een houding die je kunt associëren met een militaire operatie, The Sound als een kleine guerrillagroep die alle zalen bombardeert, haha. . . Alle teksten zijn vrij onthullend, handelen over het thema 'aspiratie'. Voorheen beschreef men ons als 'gloomy', maar ik geloof niet dat dat het juiste woord is. Ik denk dat veel mensen geneigd waren om alleen de negatieve aspecten uit onze muziek te lichten, ik bedoel, From The Lion's Mouth kun je niet als een volledig negatieve plaat beschouwen, veel meer als een trieste'.

ASPIRATIES
'Mijn persoonlijke aspiratie? lk zou wel gelukkig willen zijn, maar ja, dat hangt van een aantal factoren af. lk weet niet, ik heb het gevoel dat ik oud word. ..26, is dat oud? Nou ja, ik wil alleen maar aangeven dat de tijd door m'n vingers glipt, dat besef ik helemaal wanneer ik de balans van de afgelopen tijd opmaak. Ik weet in ieder geval wel dat wanneer ik niet meer in The Sound speel en terugkijk op deze jaren, het de mooiste tijd van m'n leven blijft. Ik geniet ervan zolang het kan. Je beseft pas wat je hebt wanneer het verdwenen is. . . net zoals je gelukkig bent totdat je perse een nieuwe auto wil hebben, haha, zo materieel bedoel ik het niet. Ik weet niet precies wat mijn aspiratie is... ik ben van het idee afgestapt dat je mensen van iets moet overtuigen. Iedereen moet voor zichzelf kunnen uitmaken wat het beste voor hem is. Dat is de reden dat ik momenteel de pest aan Engeland heb, de media zijn zo machtig dat ze heel gemakkelijk een opinie kunnen verkondigen, die door iedereen geslikt wordt. Veel dingen worden op de hak genomen, kunstenaars worden belachelijk gemaakt, iedere minderheidsgroepering wordt geattaqueerd. net zoals Greenham Common. . . In A New Way Of Life zing je I am weary of the unknown'. Naar wat voor situatie verwijs je? 'Het nummer gaat over het leggen van nieuwe contacten en hoe dat gedaan moet worden. Het heeft ook iets van: '0, ik wou dat ik dat nooit had meegemaakt!', dat ik me tegen sommige mensen keer. Die zin gaat door met '.. .but we must take the chance now'. The Sound moet doorgaan, we moeten proberen meer succes te krijgen, volhouden. . . de laatste optredens die we vorig jaar deden waren rampzalig. Het was één opgefokte toestand, iets wat we nu veel meer in de hand hebben.

Dat optreden op het 'No Nukes' Festival in Utrecht was inderdaad niet best, mmm. ja, misschien was ik wel wanhopig zoals je zegt, maar ik vind het vreselijk om voor een groot publiek op te treden, dat hele Amerikaanse idee, ik prefereer kleine zalen, zoals hier het clubcircuit. Misschien hangt het samen met professionalisme... dat je je ten alle tijde inzet en een soort image creeert wanneer je voor grote zalen optreedt. In Nederland optreden is plezierig, we hebben hier nog steeds een grote aanhang'. Hoe is de respons in andere land en? In Italië is het goed, maar daar gaan ze sowieso uit hun bol voor een rock 'n 'roll groep, in Duitsland is de situatie vergelijkbaar met die in Engeland: je hebt of videoclips of promotie op grote schaal nodig om door te breken'. 'We zouden inderdaad van koers kunnen veranderen, maar als ik andere muziek zou gaan maken, zou ik voor heel rustige muziek kiezen, 'ambient music' waarschijnlijk. Binnen de groep is er een dergelijke tendens, vooral Graham (Green, de bassist) wil drastisch wijzigen. We vonden het niet verstandig om te doen en besloten om een stel goede nummers te schrijven en die op de bekende 'Sound-manier' te spelen. Ik vind dat de nieuwe nummers meer passen in de lijn van From The Lion's Mouth. Op die elpee is er al bijna sprake van een 'stijl', spaarzame drums, gitaar en synthesizer, ik heb nu getracht een interessante collectie nummers te schrijven in een bepaalde stijl.'

INTERPRETATIES
Over die stijl gesproken, het nummer Winter is wel het meest typerende voorbeeld van die spaarzame begeleid ing. . . Klopt, het is onderdeel van de atmosfeer die we willen creëren. Het idee erachter is de naakte botten, als een boom zonder bladeren, dus vertaald in de muziek alleen een akoestische gitaar en de stem, af en toe aangevuld met de keyboards als een incidentele sneeuwbui, haha, begrijp je? Het klinkt vrij dom als ik 't zo uitleg. nee. ..ik schreef het omdat ik een hekel aan winters heb, ik heb wel 'ns gedacht aan het houden van een winterslaap, en. . .ach, er zijn wel meerdere interpretaties mogelijk'. De barre tijd die achter hen ligt bijvoorbeeld, maar Adrian richt zijn aandacht op m'n vragenlijst. 'Wat voor vragen heb je nog meer?' Licht de betekenis van Oiled 'ns toe. 'Oiled? Ha, dat gaat puur over seks! Ik kan eenvoudig geen zinnen als 'Baby, baby, I love you' zingen, dat vind ik zo stupide!

Ik had een theorie erover, de metafoor in het nummer is 'Keep the wheels turning', waardoor ik viriliteit verbond met industriële groei. Het is inderdaad een vreemde metafoor, maar ik dacht ook aan de neergang van de economie in Engeland, het groeiende aantal werkelozen, de frustratie en onmacht. . . ik vind het interessant om twee totaal verschillende onderwerpen in verband met elkaar te brengen, je kunt spreken van 'the virility of a nation' of 'the mechanics of love dream up a war', ha, vat het maar samen als 'hard werken'.' Hij staat resoluut op. 'Bedankt, en tot ziens', om vervolgens na een minuut terug te komen. 'lk vond het eigenlijk niet beleefd om zomaar weg te lopen'. Buitengekomen rilt hij even, warm is anders, en loopt dan richting Leidseplein. 'Ik ga door de stad slenteren, lekker ontspannend'. Het laatste wat ik van hem zie als ik in de tram spring is zijn zwarte pak dat afsteekt tegen de witte omgeving van de kleine ijspiste op het plein. Een kleine denker in overpeinzing, de stilte wordt spoedig verbroken.

Griselda Visser (Vinyl april-1984)