The Sound - Gerechtigheid - review eerste 3 SOUND re-issues (HEAVEN 13-02-2002)

date: Feb 13, 2002

THE SOUND
- JEOPARDY
- FROM THE LION'S MOUTH
- ALL FALL DOWN

GERECHTIGHEID

Dat niet alle Europese bands die rond 1980 kwaliteitsmuziek maakten de wereldtop zouden halen, is verteerbaar. Waarom echter The Sound niet in één adem genoemd werd met exponenten als Echo & The Bunnymen of U2 is een raadsel. De kleine, gezette Adrian Borland miste weliswaar de 'good looks' van Bono of McCullogh, maar met zijn gedrevenheid en het vermogen pakkende muziek met vaak zeer intieme teksten te laten samensmelten tot pareltjes vol zeggingskracht, overklaste hij veel tijdgenoten. Het voor 800 pond in eigen beheer opgenomen JEOPARDY (met onbetwiste Sound- klasiekers Missiles, Heartland en Jeopardy sloeg in als een bom en vooral Borlands brede emotionele spectrum is ook nu nog opmerkelijk; een wonderlijke mix van gevoel, woede, optimisme en verbittering. Een gouden toekomst lag in het verschiet en met FROM THE LlON'S MOUTH leek die belofte te worden ingelost. Van het opbeurende Winning voert de plaat je via confronterende Skeletons en Judgement en het liefdevolle Silent Air naar het realitisch afrondende New Dark Age. De wereld volgens Adrian Borland in tien adembenemende composities.

In een rechtvaardiger wereld hadden de elpees voor een doorbraak van de band gezorgd. Zo niet in het geval van The Sound, louter lovende recensies en tientallen geïnspireerde en zeer intense concerten ten spijt. De verkoopcijfers van FROM THE LION'S MOUTH vielen niet alleen de platenmaatschappij tegen, maar stemden ook Borland bitter. De tegenslagen zijn voelbaar in het met minder budget opgenomen derde album ALL FALL DOWN. Hoewel de plaat prachtige composities als Calling The New Tune, Party Of The Mind en Monument bevat en de band hoorbaar probeert nieuwe paden te bewandelen, is de samenhang ver te zoeken. Drummer Michael Dudley omschreef het als een autorit waarbij je naar alle richtingen wordt getrokken maar zelf met het afgebroken stuurwiel in handen zit.

Pas na een chaotische periode en een labelwissel zou The Sound zich enigszins revancheren met een paar behoorlijke studioalbums (Shock Of Daylight, Heads & Hearts) en een fenomenale liveregistratie (In The Hothouse). JEOPARDY en FROM THE LlON'S MOUTH zouden echter altijd de toetssteen blijven en in de jaren na het uiteenvallen van de band gaf Borland in interviews ook grif toe te weten dat hij z'n grote kans op erkenning gemist had. Na zijn zelfverkozen dood in april 1999 werd de vraag naar de twee meesterwerken alleen maar groter. Waarom het zo lang moest duren voor deze al in 1996(!) aangekondigde cd's ook daadwerkelijk in de winkel liggen is me een raadsel. Het zou me echter niet verbazen als het voor de de 'fans' die Renascent puur voor Sound-heruitgaven oprichten een hels karwei is geweest de uitgaverechten uit het hol van de leeuw te slepen. Enfin, de wereld zal het horen!

2002 - Eddie Aarts - HEAVEN editienr.4