The Sound - Shock Of Daylight review (OOR 1984)

date: Aug 6, 1984

THE SOUND - Shock Of Daylight
(Statik MEGA 338320)

De mini-elpee Shock Of Daylight vormt een hernieuwde kennismaking met de Engelse formatie The Sound, waar toetsenman Max Meyers is vervangen door Max Mayors (? - incorrect - beide zijn dezelfde persoon - red), bassist Graham Green tegenwoordig onder zijn echte naam Bailey door leven gaat en zanger, gitarist en toetsenman Adrian Borland en drummer en percussionist Michael Dudley op hun post zijn gebleven. The Sound was altijd een underground- annex cultband, die na de twee schitterende elpees Jeopardy en From The Lion's Mouth op grond van de zeer teleurstellende derde en laatste All Fall Down door zelfs de meest fervente fans in de steek werd gelaten.

Voor een nieuw label en met een gedeeltelijk nieuwe samenstelling gaat men er op de door Pat Collier (Vibrators) geproduceerde Shock Of Daylight opvallend geïnspireerd tegenaan en blijkt men op deze mini-elpee zelfs commerciële aspiraties te hebben. De drie ruigste en meest opwindende New Wave nummers staan op kant één. De stuwende bas van Bailey en de functionele drums van Dudley leggen hierin de ritmische basis, waarvan de agressie verder geaccentueerd wordt door A Flock Of Seagulls en Cure-achtige gitaar- en toetsenbijdragen. Voorts klinken de vocalen van Borland melodieuzer dan ooit en ze komen ook niet meer uit de echokamer.

Terwijl ook hier de teksten persoonlijke introspectie paren aan sociaal commentaar, zijn de drie nummers op kant twee niet alleen ingetogener maar ook positiever van karakter en bevatten meer ruimtelijke en breder opgezette geluidscollages en -explosies, waarvan niet één op single zou misstaan, want zowel "Dreams Then Plans" (de commercieelste), "Winter" als "New Way Of Life" zijn synthesizer- en/of gitaargestuurde nummers met ballen of een overrompelende sfeer. Met een meer melodieus en lichter geluid dan voorheen, dat toch niets aan energie en zeggingskracht heeft ingeboet, moet The Sound het met Shock Of Daylight eindelijk helemaal gaan maken.

HARRY VAN NIEUWENHOVE (OOR 1984)