The Sound - Thunder Up review (Kuifje 13-10-1987)

date: Oct 13, 1987

THE SOUND - THUNDER UP
PLAY IT AGAIN SAM - BIAS 53

Het was geen goed jaar voor zomerfestivals. Hun ergste vijand, regen, sloeg vele malen hard en ongenadig toe. "Regen en festivals" doet me steeds terugdenken aan Adrian Boriand,- zanger/gitarist/componist van The Sound -die wat jongensachtig triest en ongemakkelijk enkele jaren geleden aan de ingang van het persterrein naar het Seaside podium keek.

The Sound is een invalgroep. Dat moesten ze pijnlijk duidelijk bewijzen toen telkens een groep van een of ander zomerprogramma wegviel en zij werden binnengehaald, maar dat bewezen ook hun vier volwaardige LP's- waaronder het schitterende debuut Jeopardy -, de live-én de mini LP. En nu is er Thunder Up en weer zijn er die magische momenten en die ontgoochelingen die The Sound in zich gebakken hebben. Over de LP hangt een waas van gereserveerdheid, van beredeneerde gelatenheid en berekende uitspatting. Thunder Up vliegt erin met Acceleration Group, het tik-tak geluid van de drum en een schreeuwerige gitaar om plots tot een abrupt einde te komen met de single Hand of Love. Een ongelukkige keuze, te melodramatisch, te kleverig.

Barria Alta daarentegen weet wel dat melodrama te koppelen aan ingetogenheid. Het klokkenspel geeft dit nummer die speciale nuance. Kinetic is een typisch Soundnummer, eerst een korte intro met onheilspellende keyboards en dan de grote overhoop van de rest van de instrumenten die de steeds hoger gaande furie in Borlands stem moeten opvangen. Speels klinkende blazers doen Iron Years op een akoestische versie van een New Order song lijken; terwijl Lou Reed bij wijze van spreken de inleiding op "I Give You Pain" schreef. Eenvoudige rock en toch niet beroemd.'Echo and the Bunnymen/ The Simple Minds en 'Julian Cope' slaagden daar wel in. Zitten de beste spelers op de invallersbank of staan de beste stuurlui aan wal?

Grossy (Kuifje nr.42 13-10-1987)