The Sound - All Fall Down review (OOR nr.23 /17-11-1982)

date: Nov 17, 1982

THE SOUND - All Fall Down
(WEA 240019-1)

Het titelnummer van All Fall Down is ontleend aan het kinderrijmpje Ring-aring-a Roses, dat refereert aan de laatste grote Londense pestepidemie van 1664. Die wetenschap verklaart slechts ten dele waarom All Fall Down zo'n somber stemmende plaat is geworden. Allereerst dit: naast The Sound zijn gitarist Adrian Borland en bassist Graham Green ook actief als Second Layer, onder welke schuilnaam ze experimentele elektronische muziek a la Cabaret Voltaire maken. Op All Fall Down zijn The Sound en Second Layer naar elkaar toegegroeid en worden de stemmingen opgesaust met elektronisch slagwerk en metaalgerammel. Niets aan de hand, ware het niet dat de groep haar derde elpee zonodig zelf moest produceren zodat er in het brede geluidstapijt van The Lions Mouth (produktie Hugh Jones) akelige gaten zijn gevallen.

Die eigenhandige produktie is wellicht het resultaat van de omstandigheden (in 't kort: de platenmaatschappij) verloor haar vertrouwen in de groep, wilde geen geld voor All Fall Down tourneren, zodat de aanvankelijk zelf gefinancierde plaat in dode studiotijd word opgenomen), maar dat neemt niet weg dat in aanleg schitterende nummers als Monument, In Suspense en vooral Where The Love Is nu in tweederangs demo-versies worden gepresenteerd. Ook het feit dat de opvullende synthesizer diverse malen is vervangen door een enkele rammelende piano heeft geen positieve uitwerking op het toch al iele geluid. Zodat we zitten opgescheept met een verzameling songs waarvan er in ieder geval acht beter verdienen. Die acht zijn de nummers die we reeds van de concerten kenden; de twee daaraan toegevoegde composities (Calling The New Tune en We Could Go Far) zijn klaarblijkelijk in de studio ontstaan en klinisch dood geboren. Kennelijk oordeel je het hardst over de zaken die je het meest na staan, maar ook al hadden ze me niet gevraagd de hoestekst voor hun vierde elpee te schrijven, dan zou ik All Fall Down een mislukte plaat hebben moeten noemen. Rest de vraag: wat is er met Hothouse gebeurd?

ALFRED BOS / OOR nr. 23 november 1982